Τελευταίο απόκτημα, το 15ο στη σειρά, είναι το 24,9% στο τέταρτο τέρμιναλ (το μικρότερο) του λιμανιού του Αμβούργου

Δεκατέσσερις  συν μία «θέσεις» στο πανευρωπαϊκό και παγκόσμιο λιμενικό σύστημα «έπιασε» την τελευταία δεκαετία (2012-2022)  η κινεζική Cosco, κυκλώνοντας την Ευρώπη και δημιουργώντας τον δικό της «λιμενικό δρόμο του μεταξιού» σύμφωνα με τα ίδια τα στοιχεία που ανακοινώνει κάθε μήνα η Cosco Shipng Ports.

Το Αμβούργο

Τελευταίο απόκτημα, το 15ο στη σειρά, είναι το 24,9% στο τέταρτο τέρμιναλ (το μικρότερο) του λιμανιού του Αμβούργου, συμφωνία που ανακοινώθηκε πολύ πρόσφατα, αν και οι σχετικές συζητήσεις είχαν ξεκινήσει έναν χρόνο πριν, με στόχο το 35%. Όμως, μετά από αντιδράσεις στο εσωτερικό τη Γερμανίας ο καγκελάριος Σολτς «ψαλίδισε» την κινεζική συμμετοχή στο 24,9%.

Διαβάστε επίσης: Χιλιάδες φορολογούμενοι αλλάζουν ΔΟΥ – Δείτε σε ποια ανήκετε [πίνακες]

Ο Πειραιάς

Η Cosco Shipping Ports, ο λιμενικός βραχίονας ενός πολυσχιδούς ομίλου της Cosco που περιλαμβάνει πλοία κάθε είδους (μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, bulker, δεξαμενόπλοια κ.λπ.) ναυπηγικές εγκαταστάσεις και λιμάνια ανά την Κίνα και τον κόσμο είναι αυτή στην οποία ανήκουν οι διεθνείς λιμενικές δραστηριότητες του κινεζικού ομίλου μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και ο Πειραιάς.

Από όλες, όμως, τις λιμενικές δραστηριότητες της Cosco μόνο το λιμάνι του Πειραιά, της ανήκει ολόκληρο, καθώς η χώρα μας επέλεξε να πουλήσει το 100% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς στους Κινέζους, σε αντίθεση με το μοντέλο των παραχωρήσεων προβλητών (terminals) που ακολουθούν οι άλλες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, οι οποίες διαθέτουν προβλήτες για μεγάλα χρονικά διαστήματα (40-50 χρόνια) όχι μόνο σε κινέζους αλλά σε οποιαδήποτε ιδιωτική εταιρεία διαχείρισης λιμενικών υποδομών.

Πάντως στην Cosco Shipping Ports, τυπικά ανήκει η PCT (ΣΕΠ) που διαχειρίζεται δυο προβλήτες στον Πειραιά. Τον τρίτο προβλήτα τον διαχειρίζεται η ΟΛΠ ΑΕ, η οποία κατά 100% ανήκει στον Όμιλο της Cosco.

Με τη μέθοδο της παραχώρησης

Η μέθοδος της παραχώρησης που έχει αναπτυχθεί σημαντικά τις τελευταίες δεκαετίες έδωσε τη δυνατότητα και στους κινέζους της Cosco όπως και σε άλλες ευρωπαϊκές κυρίως ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών να διαμορφώσουν ένα διεθνές δίκτυο σταθμών.

Η Cosco Shipping Ports ξεκίνησε επενδύσεις στο εξωτερικό το 2003. Τότε δημιούργησε την πρώτη κοινοπραξία εκτός Κίνας με την Port Singapore Aythority (PSA) το λιμάνι δηλαδή της Σιγκαπούρης. Σχημάτισε την κοινοπραξία Cosco-PSA Terminal Pte Ltd (CPT) με μερίδιο 49% οι κινέζοι και 51% η PSA. Η κοινή εταιρεία λειτουργεί δύο berths (σταθμούς ελλιμενισμού ή terminals) στον τερματικό σταθμό Pasir Panjang. Στη συνέχεια ακολούθησε μία συνεχή ανάπτυξη τέτοιου  είδους δραστηριοτήτων αποκτώντας συμμετοχές σε εταιρείες διαχείρισης terminals (όχι με αυτή την χρονική σειρά) στο Αμπου Ντάμπι, το Σουέζ, την Τουρκία (έξω από την Κωνσταντινούπολη) τον Πειραιά, την Ιταλία, την Ισπανία, το Βέλγιο, την Ολλανδία και τώρα το Αμβούργο.

Εκτός της Ελλάδος σε όλες τις άλλες περιπτώσεις όπως προαναφέρθηκε έχει αποκτήσει μετοχικά μερίδια σε τερματικούς σταθμούς και όχι σε ολόκληρα λιμάνια. Έτσι μεταξύ άλλων τον Μάιο του 2016 απέκτησε από την Hutchison Port Holdings το 35% των μετοχών της Euromax Terminal Rotterdam, που ελέγχει μία περιοχή στο  Maasvlakte I του λιμανιού του Ρότερνταμ.

To 2016 απέκτησε ακόμη το  90% του μετοχικού κεφαλαίου στο Khalifa Port Container Terminal που βρίσκεται στο λιμάνι του Αμπού Ντάμπι και το 40% των μετοχών της Vado Terminals, θυγατρικής της  APM Terminals (του ομίλου Maersk) που βρίσκεται στο Ιταλικό λιμάνι του Vado το οποίο με την σειρά του ανήκει στο λιμενικό σύστημα του λιμανιού της Σαβόνα (Port of Savona).

Μια ακόμη μεγάλη επενδυτική κίνηση της Cosco ήταν το 2017 όταν απέκτησε το 51% των μετοχών της Noatum Port Holdings, S.L.U. στην Ισπανία η οποία μεταξύ άλλων ελέγχει δυο containers terminals στo λιμάνι της Βαλένθια και στο Μπιλμπάο.

Τελευταίο απόκτημα, όπως προαναφέρθηκε, το 24,9% των μετοχών της HHLA Container Terminal Tollerort GmbH, μιας θυγατρικής του λιμανιού του Αμβούργου που ελέγχει το τέταρτο και μικρότερο terminal του Λιμανιού, και όχι όλο το γερμανικό λιμάνι όπως από λάθος, αναφέρονταν σε διάφορα δημοσιεύματα.

Συνολικά η Cosco Shipping Ports ελέγχει 22 εταιρείες διαχείρισης λιμενικών Terminal στο εσωτερικό της Κίνας και 14 που δραστηριοποιούνται το εξωτερικό.

Σε ένα σύνολο 77,409 εκατ. Teu που διακινήθηκαν το εννεάμηνο του 2022, τα διεθνή λιμάνια της Cosco Shipping Ports διακίνησαν 23,841 εκατ. Teu ή λίγο πάνω από το 30% του συνόλου.

Οικονομικά αποτελέσματα

Στην πρώτη θέση βρέθηκε φέτος η μονάδα της Σιγκαπούρης (COSCO-PSA Terminal Private) με 3,767 εατ. Teu, με την ΣΕΠ (Πειραιάς) να υποχωρεί στην δεύτερη θέση, με 3,274 εκατ. teu.

Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου του 2022 η Cosco Shipping Ports κατέγραψε έσοδα 349,4 εκατ. δολ. εκ των οποίων τα 167,6 εκατ. δολ προήλθαν από τις δραστηριότητες στο εσωτερικό της Κίνας και τα υπόλοιπα 181,8 εκατ. δολ. από τις διεθνείς δραστηριότητες.

Αξίζει τέλος να υπογραμμισθεί ότι από τις διεθνείς δραστηριότητες τα 75,6 εκατ. δολ. ανήκουν στην PCT (ΣΕΠ του Πειραιά) και τα 77,7 εκατ. δολ. στην CSP Spain την εταιρεία που δραστηριοποιείται στα δυο ισπανικά λιμάνια της Βαλένθιας και του Μπιλμπάο. Ανάλογη ήταν η εικόνα και για το σύνολο των αποτελεσμάτων του 2021.

ΠΙΝΑΚΑΣ

ΤΑ ΛΙΜΑΝΙΑ ΤΗΣ COSCO ΑΝΑ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

  • Piraeus Container Terminal S.A. (Ελλάδα)
  • COSCO SHIPPING Ports (Spain) Terminals S.L.U. (Ισπανία, Βαένθια, Μπιλμπάο)
  • CSP Zeebrugge Terminal NV (Βέλγιο)
  • Suez Canal Container Terminal S.A.E. (Αιγυπτο)
  • Kumport Liman Hizmetleri ve Lojistik Sanayi ve Ticaret A.Ş (Τουρκία, Μαρμαράς)
  • Antwerp Gateway NV (Αμβρέρσα, Βέλγιο)
  • COSCO-PSA Terminal Private Ltd. (ΣΔιγκαπούρη)
  • Busan Port Terminal Co. Ltd. (Νότιος Κορέα)
  • SSA Terminals (Seattle), LLC (ΗΠΑ)
  • Euromax Terminal Rotterdam B.V. (Ολλανδία)
  • Reefer Terminal S.P.A. (Vado, Ιταλία)
  • APM Terminals Vado (Ιταλία)
  • CSP Abu Dhabi Terminal L.L.C. (Αμπού Ντάμπι)
  • Red Sea Gateway Terminal (Ερυθρά Θάλασσα)

Πηγή: ΟΤ