Έρευνες δείχνουν ότι Αμερικανοί και άλλοι τουρίστες καταστρώνουν για την εφετινή χρονιά το «ταξίδι της ζωής τους»

Αν το 2021 ήταν η χρονιά των κοντινών, εγχώριων ως επί το πλείστον τουριστικών προορισμών, την εφετινή χρονιά είναι το πνεύμα του Μαραμπού που καταλαμβάνει τους ανά τον κόσμο ταξιδιώτες.

Τουλάχιστον οι Αμερικανοί –που έχουν εξάλλου πολύ καλή τουριστική φήμη– μοιάζουν να ασφυκτιούν από τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς της πανδημίας. Και έπειτα από μια διετία που τους καθήλωσε, άρχισαν να σχεδιάζουν εξορμήσεις μακρινές και περιπετειώδεις, όπως δείχνουν οι έρευνες και οι σφυγμομετρήσεις της κοινής γνώμης.

«Είναι φανερή μια αίσθηση του επείγοντος για να πάρει ο κόσμος τους δρόμους, για να αναχωρήσει για μακρινούς προορισμούς», δήλωσε στο CNBC η Στέφανι Παπαϊωάννου, αντιπρόεδρος της αμερικανικής εταιρείας διοργάνωσης «πολυτελών τουριστικών εξορμήσεων» Abercrombie & Kent.

«Οι πελάτες μας αισθάνονται ότι έχουν χάσει δύο ολόκληρα χρόνια και οι πιο ηλικιωμένοι ανησυχούν ότι θα έχουν λιγότερες ευκαιρίες μπροστά τους για να ταξιδέψουν υγιείς και αμέριμνοι», εξήγησε η ελληνικής καταγωγής μάνατζερ.

Ο Λι Τόμσον, συνιδρυτής της εταιρείας διοργάνωσης «περιπετειωδών ταξιδιωτικών εξορμήσεων» Flash Pack, συμφωνεί μαζί της. «Οι άνθρωποι θέλουν απελπισμένα να ταξιδέψουν. Μετά από την τρομερή περιπέτεια της πανδημίας περιμένουν να εξορμήσουν σε όσο πιο μακρινούς προορισμούς μπορούν, να ζήσουν τη μεγάλη περιπέτεια που μια φορά ζει κανείς στη ζωή του», τονίζει.

Το ταξίδι της ζωής τους

Η Expedia απεφάνθη ότι το 2022 θα είναι η χρονιά που πάμπολλοι άνθρωποι –όχι μόνο Αμερικανοί– θα κάνουν «το ταξίδι της ζωής τους». Σε δημοσκόπηση που διενήργησε μεταξύ 12.000 ταξιδιωτών σε 12 χώρες η εταιρεία ερευνών διαπίστωσε ότι το 65% εκείνων που συμμετείχαν σχεδιάζει «κάτι το μεγάλο» για την επόμενη τουριστική εξόρμηση. «Πρωτοφανή» χαρακτηρίζει η Expedia την τάση των ταξιδιωτών για να κάνουν εντός του 2022 «το μεγαλύτερο ταξίδι από όσα έχουν κάνει μέχρι τώρα».

Η τάση δεν είναι «χθεσινή». Η Amadeus από τον περασμένο Νοέμβριο είχε ήδη διαπιστώσει μια εκτίναξη των διαδικτυακών αναζητήσεων του παγκόσμιου ταξιδιωτικού κοινού για «επικές εξορμήσεις». Οι αναζητήσεις για ένα ταξίδι στην Τανζανία, για παράδειγμα, εκτινάχθηκαν κατά 36%, ενώ οι κρατήσεις πτήσεων για την Πέτρα της Ιορδανίας αυξήθηκαν κατά 22% και οι κρατήσεις για διαμονή σε πόλεις του Περού κοντά στο όρος Μάτσου Πίτσου είχαν αυξηθεί κατά 50% μόνο την περίοδο από το 2020 έως το 2021.

Τεράστιο είναι το ενδιαφέρον και η σπουδή των ταξιδιωτών για να επισκεφθούν τα νησιά του Ινδικού Ωκεανού, όπως επίσης την Ανταρκτική. «Η πανδημία άλλαξε άρδην τις διαθέσεις των ταξιδιωτών», αποφαίνεται ο Ντίσιους Βαλμορμπίδα, πρόεδρος στο τμήμα ταξιδίων της Amadeus. «Βλέπουμε τον κόσμο να αναρωτιέται: “Κι αν ξεσπάσει μια νέα πανδημία αμέσως μετά την Covid-19; Θα βρεθώ και πάλι αποκλεισμένος;”. Υπάρχει μια έντονη ψυχολογική επίδραση της πανδημίας στον κόσμο την στιγμή αυτή», εξηγεί ο Βαλμορμπίδα.

Στα επίπεδα του 2019 ήδη

Η ζήτηση για διακοπές σε καταλύματα του εξωτερικού είχε ήδη φθάσει και ξεπεράσει τα προ-πανδημικά επίπεδα του 2019 από τον περασμένο Νοέμβριο (δηλαδή προτού επελάσει η Όμικρον), σύμφωνα με έρευνα της HomeToGo. Αναφερόμενη στη ζήτηση από τις ΗΠΑ, η HomeToGo διαπιστώνει ότι σε σύγκριση με το 2019 η ζήτηση για καταλύματα στην Τοσκάνη της Ιταλίας έχει αυξηθεί κατά 141%, στις Μπαχάμες κατά 129%, στα Μπόρα Μπόρα της Γαλλικής Πολυνησίας κατά 98%, στις νήσους Μαλδίβες κατά 97% και στη νότια Γαλλία κατά 88%.

Η Στέφανι Παπαϊωάννου της Abercrombie & Kent σημειώνει ότι η τάση φυγής είναι γενικευμένη, αλλά είναι οι ηλικίες από 18 έως 34 που δίνουν δυναμικά τον τόνο. «Οι νέοι οικογενειάρχες είναι εκείνοι που επισπεύδουν να κάνουν το ταξίδι των ονείρων τους, να αποκτήσουν μοναδικές εμπειρίες που προσφέρει φέρ’ ειπείν μια κρουαζιέρα στο Νείλο, μια ανάβαση στο Μάτσου Πίτσου, ένα σαφάρι στην Αφρική ή ακόμα και μια κρουαζιέρα με φορτηγίδα στα ποτάμια της Ευρώπης», εξηγεί.

Θα βάλουν το χέρι βαθιά στην τσέπη

Για πολύ κόσμο η πανδημία ήταν μια οικονομική καταστροφή. Για αρκετούς όμως ήταν και μια ευκαιρία για να κάνουν οικονομίες – οι αποταμιεύσεις των καταθετών εκτινάχθηκαν, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοινώνουν οι τράπεζες σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Μέγα μερίδιο του συσσωρευμένου αυτού χρήματος φαίνεται πως θα διοχετευθεί σε «ταξίδια μακρινά ως την Τζαμάικα».

Κοινή έρευνα του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ταξιδιών και Τουρισμού (WTTC) και της ιστοσελίδα ταξιδίων Trip.com έδειξε ότι το 70% όσων κατοικούν σε μεγάλες χώρες της Δύσης (ΗΠΑ, Βρετανία, Καναδάς, Ιαπωνία και Ισπανία) και συνηθίζουν να ταξιδεύουν για λόγους αναψυχής πρόκειται να ξοδέψουν το 2022 περισσότερα χρήματα από όσα συνήθως ξοδεύουν για διακοπές.

Η HomeToGo από δικά της στατιστικά στοιχεία έχει διαπιστώσει εξάλλου ότι σε παγκόσμια κλίμακα το 2021 οι δαπάνες για κρατήσεις ήταν ήδη αυξημένες κατά 54% συγκριτικά με το 2019. Αλλά «εφέτος παρατηρείται μια πρωτοφανής αύξηση περίπου κατά 10% στις δαπάνες των πελατών μας για την εξασφάλιση καλύτερης και πολυτελέστερης νυχτερινής διαμονής συγκριτικά με το 2019», δηλώνει ο διευθύνων σύμβουλος και συνιδρυτής της HomeToGo Πάτρικ Αντρέ.

«Όσοι σχεδιάζουν τις εξορμήσεις τους, εξάλλου, εφέτος είναι διατεθειμένοι να κάνουν διακοπές μεγαλύτερης διάρκειας και να ξοδέψουν περισσότερα για να εξασφαλίσουν μια πιο άνετη διαμονή σε ένα ευρύχωρο κατάλυμα παρά να βολευτούν στο δωμάτιο ενός ξενοδοχείου», σημειώνει ο μάνατζερ της HomeToGo.

Πάντως, όπως δείχνουν τα μέχρι στιγμής στοιχεία της Expedia, οι ταξιδιώτες φέρονται εφέτος διατεθειμένοι να ξοδέψουν τα επιπλέον χρήματά τους για να κάνουν ένα πιο «εξωτικό», μακρινό ταξίδι (σε ποσοστό 32%) παρά για να εξασφαλίσουν ένα πολυτελές κατάλυμα (15%) ή επίσης για να ταξιδέψουν σε αναβαθμισμένη θέση στο αεροπλάνο (16%).

«Τσιμπημένες» οι τιμές

Δεν χρειάζεται να ανησυχούν, βέβαια, και πολύ οι ταξιδιώτες για το πού και πώς θα ξοδέψουν τα χρήματά τους. Κάτι ο πληθωρισμός που αναζωπυρώνεται διεθνώς, κάτι το «άλλοθι» που δίνει στους περί τα τουριστικά ενασχολουμένους ο σχετικός θόρυβος που γίνεται (για τον πληθωρισμό), κάτι η δεδηλωμένη εκ των προτέρων επιθυμία των ταξιδιωτών να ξοδέψουν περισσότερα, το αποτέλεσμα είναι οι τιμές να εμφανίζονται ήδη «τσιμπημένες».

Σύμφωνα με τον Δείκτη Τιμών Ταξιδιού (Travel Price Index) της Αμερικανικής Ταξιδιωτικής Ένωσης, που καταγράφει τα συνολικά κόστη για τους ταξιδιώτες στις Ηνωμένες Πολιτείες, το Δεκέμβριο οι τιμές του φαγητού στους τουριστικούς προορισμούς ήταν αυξημένες κατά 10%, οι τιμές των ξενοδοχείων κατά 13,3% και οι τιμές των καυσίμων για τα ΙΧ, με τα οποία κατά κύριο λόγο μετακινήθηκαν όσοι εξέδραμαν για τις διακοπές των Χριστουγέννων και του Νέου Έτους, ήταν αυξημένες κατά 26,6% συγκριτικά με το 2019.

Από την άλλη πλευρά, οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων εμφανίζονταν το Δεκέμβριο που μας πέρασε μειωμένες κατά 17% συγκριτικά με το 2019, σύμφωνα με τον συγκεκριμένο Δείκτη. Οι ειδικοί θεωρούν βέβαιο, πάντως, ότι θα αυξηθούν σύντομα και οι ναύλοι των αεροπορικών μεταφορών όχι μόνο λόγω της αυξημένης ζήτησης αλλά και λόγω της εκτίναξης της τιμής των καυσίμων.

Η ώρα των πρακτόρων

Τα μεγάλα ταξιδιωτικά σχέδια απαιτούν όμως και πείρα και δεξιότητες για να καταστρώσει κανείς και για να τα εφαρμόσει. Κάτι που δεν διαθέτουν όλοι οι καταληφθέντες από τον κεντρόφυγο ίλιγγο του μακρινού ταξιδιού. Γι’ αυτό και «το επόμενο χρονικό διάστημα θα αυξηθεί η ζήτηση για τις υπηρεσίες που παρέχουν οι τουριστικοί πράκτορες», σημειώνει η Ελίζαμπεθ Γκόρντον, συνιδρύτρια της εταιρείας διοργάνωσης περιοδειών και σαφάρι στην αφρικανική ήπειρο Extraordinary Journeys.

«Οι επαγγελματίες του κλάδου μπορούν να βοηθήσουν τους ταξιδιώτες με όλα τα διαδικαστικά, αφού γνωρίζουν τα τεστ και τα υγειονομικά πρωτόκολλα που απαιτούνται για κάθε προορισμό, τις απαγορεύσεις, τις προϋποθέσεις για να επισκεφθεί κανείς κάθε χώρα, τις άδειες βίζα που χρειάζονται, το συνδυασμό των αεροπορικών πτήσεων, τις ιδιαιτερότητες στη διαμονή, τις δραστηριότητες που αξίζει να κάνει κανείς, ενώ παρέχουν στον ταξιδιώτη και την ασφάλεια ότι θα επιστρέψει στη χώρα του δίχως απρόοπτα», εξηγεί η Ελίζαμπεθ Γκόρντον.