Η ισορροπία φέρνει ευτυχία λένε. Μπορεί να είναι ισορροπία στη δουλειά σου, στην οικογένειά σου, στα οικονομικά σου. Εκεί όμως, που θα πρέπει οπωσδήποτε να πετύχεις ισορροπία, είναι στον τομέα της υγείας σου. Εκεί παίζονται όλα.

Το πρώτο λοιπόν, που θα πρέπει να ισορροπήσεις και που περνάει και από το δικό σου χέρι, είναι το ορμονικό. Ειδικά στις γυναίκες, οι ορμόνες κάνουν πάρτι κάθε μήνα. Πριν την περίοδο, μετά τη  περίοδο, κατά την ωορρηξία … οι ορμόνες επηρεάζονται και πολλές φορές προκαλείται μια ανισορροπία, μια αναστάτωση.

Βέβαια, το σώμα έχει τη δυνατότητα να αυτορυθμίζεται και να επανέρχεται μόνο του. Ωστόσο, η ισορροπία εύκολα διαταράσσεται. Με απλά λόγια, σκέψου ότι ο οργανισμός είναι ένα σύστημα, που αποτελείται από αλληλοσυνδεόμενα όργανα. Αν κάτι συμβεί στο ένα, άμεσα επηρεάζει και τα υπόλοιπα. Προκαλούνται δηλαδή, αλυσιδωτές αντιδράσεις.

Αυτό σημαίνει ότι, οι μεταβολές στον οργανισμό σου  είναι συνεχείς. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν μπορείς να έχεις και ισορροπημένο σύστημα. Η ισορροπία δεν έχει να κάνει με την ισομετρία. Δηλαδή, ίσα επίπεδα τεστοστερόνης για παράδειγμα, με την προγεστερόνη. Κάθε φορά η ισορροπία μεταβάλλεται κι έτσι είναι και το φυσιολογικό.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Renee McGregor (@r_mcgregor)

Το πρόβλημα

Το θέμα δημιουργείται όταν αυτή η μεταβαλλόμενη ισορροπία διαταράσσεται. Κι αυτή η ανωμαλία δεν αφορά μόνο γυναίκες.

Υπάρχουν λοιπόν, κάποια σημάδια, που θα σε βοηθήσουν να καταλάβεις αν κάτι δεν πάει καλά με τις ορμόνες σου.

  • Η περίοδός σου. Αν διαπιστώσεις αλλαγές στον κύκλο σου και γενικά διαταραχές στην περίοδό σου, είναι ένα στοιχείο ότι ίσως κάτι δεν πάει καλά.
  • Το γαστρεντερολογικό σου. Πολλές ορμονικές διαταραχές επηρεάζουν το γαστρεντερολογικό σύστημα. Φούσκωμα, δυσκολία στη χώνεψη και άλλες ενοχλήσεις μπορεί να οφείλονται σε αυτό.
  • Η πνευματική σου υγεία. Οι ορμόνες σχετίζονται άμεσα με τη διάθεση και τα συναισθήματά σου. Το έντονο στρες, η συσσώρευση της πίεσης και των συναισθημάτων, συχνά προκαλούν αύξηση της κορτιζόλης ή μείωση των οιστρογόνων.

Ο τρόπος

Υπάρχουν λοιπόν, κάποια βασικά πράγματα, που μπορείς να κάνεις για να ισορροπήσεις τις ορμόνες σου.

Καταρχάς, η διατροφή παίζει σπουδαίο ρόλο γενικά. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, όμως οι ορμονικές διαταραχές συνδέονται με την κακή διατροφή. Υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης, καφεΐνης και αλκοόλ είναι απαγορευτική. Αντίθετα, οι υδατάνθρακες είναι απαραίτητοι στη διατροφή σου, ειδικά αν ασκείσαι πολύ.

Παράλληλα, οι βιταμίνες B και D, καθώς και τα Ω-3 λιπαρά οξέα, εξισορροπούν τις τιμές των οιστρογόνων, ενώ το ασβέστιο και το μαγνήσιο συμβάλλουν κι αυτά εξίσου. Γενικά, φρόντισε η διατροφή σου να είναι πλούσια σε προβιοτικά και αντιοξειδωτικά (πράσινο τσάι).

Επέλεξε μια ισορροπημένη διατροφή, χωρίς υπερβολές και καταχρήσεις.

Ο δεύτερος τρόπος για να διατηρήσεις την ισορροπία στον οργανισμό σου, είναι η άσκηση. Φυσικά, η γυμναστική βοηθάει το σώμα και προστατεύει από διάφορες παθήσεις. Αλλά και ορμονολογικά, η άσκηση ενισχύει τον μεταβολισμό και συμβάλλει στην καλή κυκλοφορία του αίματος.

Ο ύπνος από την άλλη είναι κι αυτός πολύ σημαντικός για την ισορροπία των ορμονών σου. Ένας ανεπαρκής ή κακός ύπνος συμβάλλει αρνητικά στον εμμηνορροϊκό κύκλο. Είναι σημαντικό να προσπαθείς να κοιμάσαι ένα οχτάωρο καθημερινά.

Τέλος, το άγχος είναι κακός σύμβουλος γενικά για την υγεία σου. Είναι ένας παράγοντας που επηρεάζει αρνητικά την υγεία σου, τόσο τη σωματική όσο και την ψυχική. Φρόντισε να αποσυμπιέζεσαι και να χαλαρώνεις.

Πηγή: Savoir Ville